Korozja samochodów, sól i zagadnienia techniczne

Nowoczesne pojazdy samochodowe jeżdżą parkują a często także garażują w środowisku wpływającym zniszczą co zarówno na pokrycie lakierowa jak i na blachę nadwozia pojazdu. Mamy tutaj dwojakie przyczyny:

  • - czynniki klimatyczne wpływające destrukcyjnie na powłoki lakierowej podłoże oraz
  • - agresywne substancje chemiczne powstałe w wyniku działalności człowieka. 
  • Czynniki klimatyczne przyspieszające korozję pojazdów.

 Atmosfera ziemska stanowi się środowisko bardzo niejednorodne ze względu na zmienność jej podstawowych parametrów takich jak wilgotność nasłonecznienie zmiana temperatury obecność pyłów aerozoli i tym podobne. Intensywność działania korozyjnego tych czynników zależy od położenia geograficznego jest różny dla poszczególnych pór roku i klimatów. Do czynników klimatycznych wpływających najbardziej niszcząca na metalową konstrukcję pojazdu, należy niewątpliwie woda we wszystkich i postaciach, takich jak mgła para wodna w atmosferze śnieg lód oraz błoto na powierzchniach jezdni.

Co się dzieje nocą na powłoce samochodu?

Woda zwilżając powierzchnię pojazdu, przenika przez nieszczelne lub uszkodzone powłoki lakierowe inicjując lub przyspieszając procesy korozji podpowłokowej. Parametrem najbardziej wpływające na intensywność tych procesów korozyjnych jest niewątpliwie czas jakim powierzchnia pojazdu pozostaje mokra. Przeprowadzona w Szwecji badania zależności przebiegu procesów korozyjnych od czasu zwilżania powierzchni wykazały że szybkość korozji słuchaj powierzchni stali czy 90% wilgotności względnej jest 100 razy mniejsza niż szybkość korozji tej samej powierzchni zwilżonej deszczem przy takiej samej wilgotności względnej otoczenia.

korozja chemiczna czy atmosferyczna aut

 

Korozja pojazdów mechanicznych - wiedza techniczna

Procesy korozji zachodzące ze zwiększoną szybkością we wnętrzu zamkniętych powierzchni, szpar, szczelin nadwozia są spowodowane właściwie długotrwałym zwilżanie powierzchni przez wodę z jezdni dostające się do wnętrza pojazdu, przeciekającą w głąb wszelkich przekrojów zamkniętych i pozostającą tam długo wskutek utrudnionego parowania.

Procesowi korozji poświęcony jest artykuł w Młodym Techniku - ciekawy! Młody technik - korozja metali zadania

Również szkodliwie działa woda wnoszona wraz z błotem na obuwiu użytkowników pojazdu i wciągająca się w materiały dźwiękochłonne oraz dywaniki, znajdujące się wewnątrz samochodu.

 Należałoby również wspomnieć o zjawisku zwanym roszeniem. Jest to określenie procesów korozyjnych wywoływanych obecnością wody w atmosferze które to zachodzą przede wszystkim wskutek występowania osadzania wilgoci. Dotyczy to szczególnie pojazdów parkujących lub garażujących przez długi okres pod „gołym niebem” i polega na skraplaniu się wilgoci zawartej w atmosferze na karoserii pod wpływem dobowego obniżania się temperatury. Woda ta, osiadając na zewnętrznych, a później i wewnętrznych powierzchniach karoserii, rozpuszcza związki chemiczne zanieczyszczające te powierzchnie i zamieniając się w elektrolit rozpoczyna proces korozji podpowłokowej. 

Chemiczne zjawiska i procesy na naszych samochodach

Proces ten ulega znacznemu przyspieszeniu przy ponownym porannym wzroście temperatury, kiedy to stężenie powstałego nocą elektrolitu wzrasta w wyniku schnięcia karoserii! Poranny wzrost temperatury jest niebezpieczny dla pojazdu także i dlatego, że przyspiesza procesy dyfuzyjne, w wyniku których coraz bardziej stężona elektrolity przenikają w głąb powłok lakierniczych przyspieszając zdarzenie. Przyczyną tego jest pękanie i kredowanie warstw nawierzchniowych. 

Ciekawe zjawiska z dziedziny elektrolitów opisano na portalu Towarzystwa Węglowego: 

Tranzystor-polowy-bramkowany-elektrolitycznie-jako-czujnik-i-interfejs-bioelektroniczny

Zjawisko roszenia dotyczy zarówno powierzchni zewnętrznych pojazdu jak i jego wnętrza. Jednakowoż - ze względu na większą ilość zanieczyszczeń na powierzchni zewnętrznej karoserii - jest znacznie groźniejsza dla zewnętrznych pokryć dekoracyjno-ochronnych pojazdu. Również promienie słoneczne działają niszcząco na dekoracyjne ochronne powłoki lakierowe przyspieszających starzenie a także aktywując procesy dyfuzji osłabiające własności ochronne pokryć. 

A jakie elementy i ich korozja może być niebezpieczna odnośnie pojazdów mechanicznych?

Tutaj jest ciekawy artykuł:

https://magazynauto.pl/porady/korozja-tych-elementow-zagraza-bezpieczenstwu,aid,1709

Paradoksalnie - bądź raczej wbrew pozorom - schnięcie pojazdu na skutek działania promieniowania słonecznego nie zmniejsza lecz przyspiesza i intensyfikuje procesy korozyjne!

Sól drogowa ale jaka - właściwości chemiczne?

Polska leżąc w klimacie umiarkowanym o stosunkowo dużej wilgotności powietrza często przekraczające 80%, przy dużej zmienności dobowych temperatur zmiana wilgotności – jest niesprzyjającym obszarem dla materiałów kodujących (karoserii samochodowych). W PRL zużywano około półtora tony soli na kilometr jezdni, a roztwór solanki pokrywający drogi był dużo bardziej agresywny w korelacji do wody deszczowej, gdyż aż 13 krotnie!

Rama rowerowa jest zabezpieczona antykorozyjne, dostępne metody to ocynkowanie ogniowe, elektrolityczne, powlekanie, i inne.

Obecnie stosowany w miejsce (i wraz z nim ) chlorku sodu, zwanego potocznie solą kuchenną, chlorek wapnia to biała bezwonna sól kwasu solnego i wapnia charakteryzująca się silną higroskopijnością. Chlorek wapnia podczas pochłaniania wilgoci z otoczenia wytwarza ciepło przyczyniając się do roztopienia śniegu lub lodu ponadto obniża temperaturę krzepnięcia. Chlorek wapnia cechuje się też skuteczniejszym działaniem wobec zamarzania wody, gdyż działa nie do minus 6 stopni, jak chlorek sodu, lecz do minus 30 stopni Celsjusza. Niestety, pomimo niewątpliwie mniejsze agresywności chlorku wapnia w stosunku do metali i większej skuteczności oraz bardziej przyjaznemu oddziaływaniu na środowisko naturalne (choćby na roślinność), wodne roztwory chlorku wapnia pochodzącego z produkcji sody wykazują odczyn alkaliczny co nadaje im silne właściwości korozyjne.

Jest XXI wiek- Poziom wiedzy technicznej podniósł się wykładniczo i do tradycyjnej „soli drogowej” obecnie stanowiącej mieszaninę chlorków ( w tym chlorku magnezu) dodaje się tzw. Inhibitory korozji. Ale o tym w kolejnym artykule na temat korozji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień czytelnictwa

O języku norweskim współcześnie